Jak wygląda proces realizacji systemu alarmowego

12 czerwca, 2024

Wykonanie systemu alarmowego u klienta to proces.

Proces, który w zdecydowanej większości przypadków nie trwa klika dni, a najczęściej miesiące. Jako instalator, powinieneś mieć plan nie tylko na to, jak zrealizować system pod kątem technicznym, ale też w jaki sposób będziesz komunikował się z klientem, jak wygląda temat akceptacji projektu i kiedy wystawisz klientowi pierwszą i kolejne faktury.

W poniższym artykule poznasz pełny przykładowy proces realizacji takiego projektu.

Typowy przebieg realizacji instalacji alarmowej wygląda następująco.

 

PLAN i WYCENA
1. Sprawdzenie rysunków technicznych i/lub wizja lokalna na budowie
2. Wykonanie projektu wykonawczego i kosztorysu po konsultacji z klientem
3. Akceptacja kosztorysu przez inwestora

ETAP 1 – MONTAŻ: OKABLOWANIE
4. Zamówienie materiału (przewody)
5. Wykonanie instalacji alarmowej (położenie przewodów)
6. Wystawienie faktury za dotychczasowe prace (projekt i okablowanie)

7. Przerwa techniczna – czas dla ekipy wykończeniowej na położenie tynków, wykonanie gładzi.

ETAP 2 – MONTAŻ: SPRZĘT
8. [PRZED MALOWANIEM] Sprawdzanie przewodów
9. [PO MALOWANIU] Montaż elementów (centralki, czujek, sygnalizatorów itp.)

ETAP 3 – URUCHOMIENIE
10. Zasilenie i programowanie centrali
11. Testy funkcjonalne

FINALIZACJA PROJEKTU
12. Przekazanie dokumentów i przeszkolenie użytkowników
13. Wystawienie faktury i gwarancji na cały system alarmowy

1. Sprawdzenie rysunków technicznych i/lub wizja lokalna na budowie

Musisz wiedzieć z czym masz do czynienia. Dostarczone rzuty architektoniczne + kontakt zdalny rozwiązują wiele kwestii, możemy się na nich oprzeć przy rozmieszczaniu czujników. Nie zastąpią one jednak wizyty na budowie, gdzie skonfrontujesz rysunki z rzeczywistością i w łatwiejszy sposób dopracujesz szczegóły projektu z klientem.

2. Wykonanie projektu wykonawczego i kosztorysu po konsultacji z klientem

W skład projektu wykonawczego wchodzą rozmieszczenie i modele wykorzystanych elementów systemu alarmowego.
W kosztorysie podaję kompletną wycenę materiału wraz z robocizną (uwzględniając czas wykonania projektu, dojazdy i świadczenie gwarancji).

UWAGA!
Dobrą praktyką jest przekazanie projektu (naniesionych na rzut budowlany czujek i zestawienia materiałów) tylko wtedy, gdy już jesteś dogadany na 100% z klientem / masz podpisaną umowę. Inaczej możesz stracić nie tylko czas poświęcony na wycenę, ale również własność intelektualną za free.

3. Akceptacja kosztorysu przez inwestora

Nie zawsze inwestor odpowiada wprost „tak” lub „nie„. Często dokonywane są poprawki po to, żeby projekt spiął się ekonomicznie dla inwestora. Innymi słowy klient negocjuje. Możesz lawirować:

  • Użytymi podzespołami systemu
  • Zakresem projektu.
  • Okresem gwarancji na instalację (zwyczajowo 12 m-cy).
  • Ceną swojej robocizny (jeżeli w ogóle bierzesz to pod uwagę).

Albo po prostu przekonaj klienta, że lepszego fachowca nie znajdzie (możesz np. przedstawić certyfikaty z ukończonych kursów /szkoleń).

Sporządzenie umowy nie zaszkodzi, a w późniejszym czasie może być pomocne dla przypomnienia stronom inwestycji jaki zakres prac został ustalony do realizacji w ramach kosztorysu. W umowie można też uwzględnić wstępny harmonogram prac (kwestia do indywidualnego ustalenia).

4. Zamówienie materiału (przewody)

Szacujesz ile przewodów będziesz potrzebował i je zamawiasz.

Musisz wiedzieć że przy obecnym zróżnicowaniu projektów budowlanych (różne typy domów, różne gabaryty, różne potrzeby klientów) nie ma czegoś takiego jak standardowa instalacja.

Przy projektowaniu przeprowadź proces obliczania ilości przewodów sumiennie, lepiej domówić 100m przewodu niż później zostać z przewodem którego nie użyjesz.

Unikaj sklepów budowlanych typu wielkopowierzchniowe, korzystaj z wyspecjalizowanych hurtowni lub sklepów zajmujących sprzedażą systemów zabezpieczeń jako jednego z głównych asortymentów. Za przewody w marketach najczęściej przepłacisz i/lub ich jakość będzie pozostawiać wiele do życzenia. Nie wiesz gdzie kupić przewody? Zadaj pytanie na grupie FB gdzie robią to inni.

Dla przypomnienia, przewody używane w instalacji alarmowej:

  • YTDY 6×0.5mm* – na nim opierasz (niemal) całą instalację alarmową
  • XSTDYz 6×0.5mm* – (opcja) wersja do prowadzenia w ziemi, izolacja odporna na niską temperaturę i wilgoć.
  • UTP kat. 5e lub 6 – połączenie centrali ze switchem
  • YDYp 3×1.5 – zasilanie centrali

* – liczba żył zależy od potrzeb projektu

5. Wykonanie instalacji alarmowej (położenie przewodów)

I etap wykonywania instalacji. Przewody rozprowadzasz:

  • W nowych obiektach – przed wykonaniem tynków
  • W istniejących obiektach (podczas remontu) – wykonując bruzdy na ścianach i wprowadzając do nich przewody (w ekstremalnych przypadkach w dylatacji przy podłodze).
  • Unikaj prowadzenia przewodów w newralgicznych miejscach takich jak np. miejsce montażu karnisza, grzejnika, klimatyzacji. Często fachowcy z innych branż nie zastanawiają się czy w danym miejscu może być ułożony cienki przewód alarmowy tylko „robią swoje” i problem gotowy 😬
  • Dobrze jest wykonać dokumentację zdjęciową wykonanej instalacji – ustal z klientem czy wykona ją sam czy w ramach dodatkowej gratyfikacji zleci to Tobie

6. Wystawienie faktury za dotychczasowe prace (projekt i okablowanie)

Dobra praktyka, żeby nie czekać z płatnością do końca projektu. Budowa może trwać miesiącami lub latami, lepiej „skasować” klienta za wykonane prace od razu. I Ty będziesz spokojniejszy (opłacisz faktury za materiał) i klientowi nie trzeba będzie odświeżać pamięci, gdy pod koniec budowy domu topniejący budżet powoduje duże ilości stresu.

7. Przerwa techniczna – czas dla ekipy wykończeniowej na tynki, wykonanie gładzi itp.

Przerwa na fajeczkę lub szybki urlop. 😉

8. [PRZED MALOWANIEM] Sprawdzanie przewodów

Przeznacz na ten etap co najmniej 1 dzień.

Nie zawsze po wyjściu tynkarzy z obiektu przewody znajdują się tam gdzie sobie tego życzyliśmy. Część końcówki przewodu może być również zatopiona w tynku i trzeba to skorygować.
Poza tym możliwe, że doszły pewne zmienne w aranżacji i trzeba będzie przenieść czujkę, bo w aktualnym miejscu będzie stała szafa, albo pojawiła się zabudowa z k/g. Warto to dopracować na tym etapie, bo później wszelkie poprawki mogą być kosztowne i niemile widziane przez klienta.

Sprawdzenie ciągłości przewodów. Możemy w ten sposób uchronić się przed niepotrzebnym dziurawieniem ścian, a co za tym idzie często przed niepotrzebnymi dodatkowymi wydatkami dla inwestora, a Ciebie przed dostarczeniem nieodpowiedniego produktu.
Jest to także dobry moment aby zasygnalizować zlecającemu ewentualne uszkodzenia w instalacji i przedstawienie planu naprawczego (w ostateczności wymiana przewodu) lub po prostu wykonania części instalacji w systemie bezprzewodowym.

9. [PO MALOWANIU] Montaż elementów (centralki, czujek, sygnalizatorów itp.)

Czas na montaż wszystkich elementów i obszycie centralki.

  1. Jeżeli robimy we dwójkę to jedna osoba obrabia centralę, a druga montuje czujki i manipulatory.
  2. Jeżeli wykonuje to jedna osoba to zaczynam od montażu centrali (obudowa, płyta centrali, rozszerzenia itp.)
  3. Montaż manipulatora i czujek.
  4. Montaż sygnalizatorów.
  5. Pamiętaj, żeby wszystkie podłączenia były zgodne z listą sygnałów.

10. Zasilenie i programowanie centrali

Wstępny program możesz przygotować w domowym zaciszu, wygodnie przy biurku. Używasz do tego celu listy sygnałów wygenerowanej na etapie projektu w Inteligentnym Skoroszycie.
Na tym etapie podaję zasilanie do centrali (podłączam akumulator i 230V), wykonuję połączenie i wgrywam program.

11. Testy funkcjonalne

Krok po kroku sprawdzanie działania czujek, sygnalizatorów i całego systemu.
Temat rozwijamy w lekcji 3 tego modułu.

12. Przekazanie dokumentów i przeszkolenie użytkowników

Użytkownikowi przekazujemy:

  • Instrukcję użytkownika (dostarczoną wraz z płytą główną)
  • Projekt powykonawczy (jeśli za niego zapłacił)

Warto poświęcić klientowi dłuższą chwilę, żeby nauczył się obsługiwać system w podstawowym zakresie. Załączenie, wyłączenie alarmu, kasowanie awarii, zmiana hasła użytkownika itp. Niech zrobi wszystkie czynności samodzielnie w Twojej obecności.

Nie zostawiaj klienta samego z tym zagadnieniem, ponieważ temat np. alarmu (odczyt, przyczyna, kasowanie) wróci do Ciebie prędzej czy później.
Dobrze przeszkolony klient to zadowolony klient.

13. Wystawienie faktury i gwarancji na cały system alarmowy

Najprzyjemniejszy etap inwestycji. 😀

Wbrew pozorom dla obydwu stron. Instalator otrzymuje wynagrodzenie za swoją pracę, a klient otrzymuje zaprogramowany system wraz z gwarancją.

W projektach na obiektach typu urząd, muzeum, jednostka wojskowa itp. możesz spotkać z potrzebą wykonania protokołu zdawczo-odbiorczego.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *